Koulutuksen kohderyhmää ovat organisaatioiden RAI-vastuuhenkilöinä toimivat henkilöt.
Koulutuskokonaisuus koostuu kolmesta (á 3 tuntia) eri koulutuskerrasta, yhteensä 9 koulutustuntia.
Koulutuskokonaisuuden sisältö:
- Koulutus: RAI-arviointitoiminnan seuranta ja luotettavuus
- Koulutus: Sparraus ja motivointi
- Koulutus: Oman yksikön toiminnan kehittäminen RAI-tietoa hyödyntäen
Ensimmäisellä koulutuskerralla opetellaan tunnistamaan RAI-arviointien luotettavuuteen liittyviä asioita, kuten mm. osaamiseen, hyviin käytänteisiin ja prosesseihin liittyviä asioita. Koulutuksessa käydään läpi RAI-vastuuhenkilön vuosikello ja RAI-vastuuhenkilön tehtäviä RAI-arviointien luotettavuuteen ja seurantaan liittyen.
Toisessa koulutuksessa käydään läpi keinoja ja menetelmiä, joilla RAI-vastuuhenkilö voi sparrata ja motivoida yksikkönsä henkilökuntaa RAI-arviointien tekemisessä ja RAI-tiedon hyödyntämisessä. Koulutuksessa käsitellään RAI-vastuuhenkilön rooliin liittyviä hyviä käytänteitä.
Viimeisessä koulutuksessa käsitellään RAI-arviointien tuottamaa vertailutietoa ja sen hyödyntämistä yksikön toiminnan kehittämisessä. Koulutuksessa neuvotaan RAI-vastuuhenkilöille, kuinka käyttää RAI-vertailutietoa arviointeja tekevän henkilöstön motivoinnissa ja sparraamisessa. Lisäksi opetellaan tunnistamaan mahdollisia ristiriitoja yksikön asiakasrakenne- ja laatuindikaattoritiedoissa.