Valvira on julkaissut uuden omavalvontasuunnitelman sisältöä koskevan määräyksensä (Määräys 1/2024, Dnro V/42106/2023, 8.5.2024 Määräys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajan palveluyksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta). Määräyksen tarkoituksena on ohjata palveluntuottajia uuden valvontalain (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023) mukaisen omavalvontasuunnitelman laatimisessa.
Uudessa määräyksessä on paljon aiemmasta määräyksestä tuttuja vaatimuksia, mutta on siellä myös uusia velvoitteita. Laadunhallinnan ja seurannan, toimivien prosessien ja riskienhallinnan merkitys on kiistaton. Tervetullut muutos valvontaan on myös se, että laillisuusvalvonnan ohella myös laadun valvonta saa aiempaa isompaa roolia. Jatkossa Valvira ei tule antamaan valmista mallipohjaa omavalvontasuunnitelman laatimiseen, vaan jokaisen palvelutuottajan on itse laadittava uuden määräyksen mukainen omavalvontasuunnitelma siten, että sen laajuus ja sisältö määräytyvät palveluyksikössä tuotettavien palvelujen ja toiminnan laajuuden mukaan. Laadinnassa erityisen tärkeää on konkretia ja se, että se laaditaan juuri kyseisen yksikön näkövinkkelistä. Entinen malli ”leikkaa-liimaa ja kopioi” ei jatkossa onneksi enää vaikuta riittävän.
Uuden valvontalain myötä omavalvonnan rooli asiakasturvallisuuden ja palveluiden laadun varmistamisessa kasvaa entisestään. Jokainen palvelutuottaja on vastuussa antamansa palvelun laadusta ja sen seurannasta. Laadun seurannan merkitys korostuu aiempaan nähden ja omavalvonnassa havaituista puutteista ja kehittämistarpeista täytyy jatkossa raportoida julkisesti (valvontalaki 27 §). Palveluntuottajalla tulee olla määriteltyinä, mitkä ovat palveluille asetetut laatuvaatimukset ja laadunhallinnan toteuttamistavat, mukaan lukien palvelunarvioinnissa käytössä olevat laadunhallinnan työkalut ja mittarit. Lisäksi täytyy olla määrittelyinä prosessit ja toimintatavat, joilla palveluiden laatu varmistetaan.
RAI tuottaa paljon tietoa annetun palvelun laadusta. RAI mahdollistaa laadun numeerisen mittaamisen ja seurannan sekä oman palvelun laadun vertaamisen muihin. RAI-tiedon avulla voimme tunnistaa palvelun laatuun liittyviä kehittämistarpeita ja hyödyntää tätä tietoa omavalvonnassa. RAI-laatuindikaattoreita hyödyntäen voimme rakentaa omavalvonnan tarpeet huomioivan laatumittariston ja integroida RAI-tiedon käytön osaksi omavalvontaa. Samalla tulee vastattua määräyksen mukaiseen vaatimukseen siitä, että laadunhallinnassa hyödynnetään palvelunarvioinnissa käytettäviä mittareita.
GeroFuture toteuttaa 24.9.-22.10.2024 uuden Sosiaalihuollon omavalvonnan koulutuskokonaisuuden, jossa käydään läpi uuden määräyksen mukaiset omavalvontasuunnitelmaan kohdistuvat vaatimukset. Koulutuksen tavoitteena on, että osallistujat saavat kokonaiskuvan omavalvonnan vahvistuneesta roolista, tarkoituksesta ja osa-alueista sekä osaavat koulutuksen jälkeen laatia yksikölleen uuden valvontalain ja Valviran määräyksen mukaisen omavalvontasuunnitelman.
Koulutuskokonaisuus koostuu kolmesta eri koulutuskerrasta (á kolme tuntia per koulutus) ja sen kohderyhmää ovat yksiköiden lähiesihenkilöt, joiden toimenkuvaan omavalvontasuunnitelmasta vastaaminen kuuluu.
Lue tarkemmin koulutuskokonaisuuden sisällöstä oheisesta esitteestä.
Ilmoittautumaan pääsee linkistä: Ilmoittaudu mukaan sosiaalihuollon omavalvonnan koulutuskokonaisuuteen