Ikääntyneiden asiakasohjaus on keskeinen osa sosiaalihuoltoa. Asiakasohjaajien RAI-osaamiseen liittyvät haasteet vaikuttavat merkittävästi asiakasohjauksen tehokkuuteen ja laatuun. Ja erityisesti ikääntyneen asiakkaan saamaan oikea-aikaiseen, tarpeenmukaiseen palveluun. Millaisia haasteita RAI-osaamiseen sitten liittyy?
- Koulutuksen puute
Monilla asiakasohjaajilla ei välttämättä ole riittävää koulutusta tai kokemusta RAI-arvioinnista ja sen tuottaman tiedon hyödyntämisestä palveluja myönnettäessä. Tämä johtaa epävarmuuteen arviointien tekemisessä ja RAI-tiedon hyödyntämisessä hyvinvointialueen määrittelemien kriteerien mukaisesti. Myös RAI-tiedon luotettavuus saattaa olla vaihtelevaa. - Moniammatillisuuden haasteet
Asiakasohjaajat työskentelevät usein moniammatillisissa tiimeissä, ja yhteistyö eri alojen asiantuntijoiden kanssa voi olla haastavaa. Eri taustat ja näkökulmat voivat aiheuttaa paitsi kommunikaatio-ongelmia ja vaikeuksia yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa, myös ongelmia RAI:n käytössä. - Motivaatio ja sitoutuminen
Asiakasohjaajien motivaatio omaan työhönsä ja jatkuvaan oppimiseen voi vaihdella, erityisesti RAI-työvälineen käytön ja hyödyntämisen osalta. Jos työympäristö ja johtaminen eivät tue RAI:n käyttöä, oppimista tai kehittämistä, se yleensä heikentää myös sitoutumista RAI:n käytön tehostamiseen asiakasohjauksessa. - Tiedon hyödyntäminen
RAI-tiedon tehokas hyödyntäminen vaatii asiakasohjaajilta kykyä tulkita RAI-mittareita ja soveltaa tietoa käytännön työssä. Jos RAI-mittareita ei osata käyttää oikein, se voi johtaa heikkotasoiseen asiakasohjaukseen ja vääriin päätöksiin. - Asiakaslähtöisyys ja vuorovaikutus
Asiakasohjaajien on kyettävä ymmärtämään asiakkaidensa tarpeet ja toiveet sekä luomaan luottamuksellinen tilanne RAI-arvioinnin tekemiseen. Tämä vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja ja kykyä rakentaa luottamuksellisia suhteita asiakkaisiin lyhyessäkin ajassa, mikä ei aina ole helppoa. - Muutosvastarinta
Muutokset toimintatavoissa tai käytännöissä voivat kohdata vastustusta, myös RAI:n käytön ja hyödyntämisen osalta. Asiakasohjaajien on oltava valmiita omaksumaan uusia menetelmiä ja sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin.
Tarvetta on siis jatkuville, eri tasoisille ja sisältöisille RAI-koulutukselle, tiimityöskentelyn kehittämiselle ja organisaation johdon tuelle, jotta asiakasohjaajat voivat aidosti kehittää RAI-osaamistaan ja parantaa asiakasohjauksen laatua.