Sosiaalihuollon omavalvonta- ja laatukoulutukset

Johdonmukaista laatua sote-alalle – omavalvonta ja laadunhallinta käytännössä

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö on murroksessa. Uusi valvontalaki, kasvavat asiakasodotukset ja palvelujen monimutkaistuminen haastavat organisaatioita kehittämään toimintaansa entistä systemaattisemmin. Tässä kehityksessä laadunhallinta ja omavalvonta eivät ole vain säädösten täyttämistä – ne ovat strategisia välineitä vaikuttavan, turvallisen ja asiakaslähtöisen palvelun varmistamiseksi.

Johdon sitoutuminen – laadun kivijalka

Laadunhallinta alkaa johdosta. Organisaation johto määrittää suunnan, resurssit ja toimintatavat, joilla laatu rakennetaan arkeen. GeroFuturen koulutuksissa korostetaan, että johdon sitoutuminen ei ole vain muodollisuus – sen tulee näkyä laatupolitiikassa, tavoitteiden asettamisessa, resurssien turvaamisessa ja henkilöstön osallistamisessa. Johdon tehtävänä on varmistaa, että laadunhallintajärjestelmä tukee organisaation perustehtävää ja että omavalvonta on aidosti osa johtamisjärjestelmää.

Asiakkaan tarpeet suunnannäyttäjänä

Laadukas palvelu syntyy asiakkaan tarpeiden ymmärtämisestä ja niihin vastaamisesta. Asiakkaan osallisuus, itsemääräämisoikeus ja oikeusturva ovat keskeisiä elementtejä, jotka tulee huomioida sekä omavalvonnassa että laatustandardeissa. GeroFuturen koulutuksissa käsitellään konkreettisesti, miten asiakaspalautetta kerätään ja hyödynnetään, miten RAI-tietoa voidaan käyttää palvelun laadun mittaamiseen ja miten asiakkaan näkökulma tuodaan osaksi omavalvontasuunnitelmaa.

Omavalvonta ja laatustandardit – yhteinen kieli laadulle

Yksi GeroFuturen koulutusten keskeisistä vahvuuksista on kyky yhdistää omavalvonnan ja laatustandardien (esim. ISO 9001, SHQS) vaatimukset saumattomaksi kokonaisuudeksi. Laadunhallinta ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuva prosessi. GeroFuturen koulutuksissa hyödynnetään PDCA-sykliä ja käydään läpi, miten mm. sisäiset auditoinnit, johdon katselmukset ja poikkeamien käsittely tukevat jatkuvaa kehittämistä. Omavalvontasuunnitelma ei ole vain viranomaisvelvoite – se on arjen työkalu, joka ohjaa toimintaa, tukee riskienhallintaa ja auttaa tunnistamaan toiminnan kehittämiskohteita.

GeroFuturen omavalvonnan ja laadunhallinnan koulutuskokonaisuudet

Syksyllä 2025 GeroFuture tarjoaa kaksi ajankohtaista ja käytännönläheistä koulutuskokonaisuutta, jotka tukevat sote-alan organisaatioita laadunhallinnan ja omavalvonnan kehittämisessä. Koulutuksissa korostetaan, että laadunhallinta ei ole irrallinen järjestelmä, vaan arjen työtä tukeva kokonaisuus, joka auttaa organisaatiota täyttämään sekä viranomaisvaatimukset että asiakkaiden odotukset.

Ensimmäinen koulutuskokonaisuus, Sosiaalihuollon omavalvonnan koulutuskokonaisuus, on suunnattu erityisesti lähiesihenkilöille, johdolle ja valvontatahoille. Kolmiosaisessa koulutuksessa perehdytään uuden valvontalain mukaisen omavalvonnan toteuttamiseen, asiakkaan osallisuuden ja oikeusturvan varmistamiseen sekä resurssien riittävyyden ja tietosuojan huomioimiseen omavalvonnassa. Koulutus tarjoaa konkreettisia malleja ja työkaluja omavalvontasuunnitelman rakentamiseen ja päivittämiseen käytännönläheisesti. 

Koulutuskokonaisuus koostuu kolmesta eri koulutuskerrasta (yht. 10,5 tuntia), jotka toteutetaan etänä Teamsin välityksellä. 

  1. koulutus: Omavalvonnan tarkoitus, toteutus ja seuranta sekä riskienhallinta
  2. koulutus: Asiakkaan osallisuus, kohtelu ja oikeusturvakeinot sekä annetun palvelun sisällön ja laadun seuranta omavalvonnassa
  3. koulutus: Riittävät ja asianmukaiset resurssit osana omavalvontaa

Tutustu tarkemmin: KOULUTUSESITE Sosiaalihuollon omavalvonnan koulutuskokonaisuus

Toinen koulutuskokonaisuus, Omavalvonta ja laatujärjestelmät, yhdistää omavalvonnan ja laatustandardien (ISO 9001, SHQS) vaatimukset. Koulutuksessa käsitellään muun muassa prosessien kuvaamista, poikkeamien käsittelyä, asiakaslähtöisyyttä, laadun mittaamista sekä jatkuvan parantamisen käytäntöjä. Koulutus tarjoaa osallistujille selkeän rakenteen ja konkreettisia esimerkkejä siitä, miten omavalvonta ja laatujärjestelmät voidaan yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi. Koulutuksissa käydään läpi, miten omavalvontasuunnitelma voidaan rakentaa niin, että se tukee myös laatustandardien mukaista toimintaa – ja päinvastoin.

Koulutuskokonaisuus koostuu kolmesta eri koulutuskerrasta (yht. 10,5 tuntia), jotka toteutetaan etänä Teamsin välityksellä. 

  1. koulutus: Laadunhallinta omavalvonnan ja laatustandardien edellyttämällä tavalla
  2. koulutus: Laatu syntyy asiakasvaatimusten ja asiakkaiden tarpeiden täyttämisestä
  3. koulutus: Laadun tekeminen edellyttää asianmukaisia resursseja ja sovittujen menettelytapojen toteutumisen varmistamista

Tutustu tarkemmin: KOULUTUSESITE Omavalvonta ja laatujärjestelmät

Kouluttajana Tuija Lambacka

Omavalvontaa ja laadunhallintaa koskevista koulutuksista vastaa Tuija Lambacka, KTM, HTM, joka toimii GeroFuturessa laatuasiantuntijana ja -kouluttajana. Tuijalla on vahva kokemus sote-alan kehittämis- ja johtotehtävistä, erityisesti laadun, prosessien ja palvelumuotoilun parissa. Hänellä on Lead Auditor- ja Lean Six Sigma Green Belt -pätevyydet, ja hän toimii myös ISO 9001- ja SHQS-standardien ulkoisena auditoijana.

Tuija on auditoijana nähnyt kymmenien erilaisten sote-organisaatioiden toimintaa – niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Tämä antaa hänelle ainutlaatuisen näkökulman siihen, mikä toimii käytännössä ja miten laadunhallintaa kannattaa kehittää eri toimintaympäristöissä. Hänen koulutuksissaan yhdistyvät analyyttinen ote, selkeä viestintä ja kyky konkretisoida monimutkaisetkin asiat ymmärrettävään ja sovellettavaan muotoon.

Asiakaspalaute puhuu puolestaan

GeroFuturen koulutukset eivät ole vain asiantuntevia – ne ovat myös vaikuttavia. Osallistujien antama palaute kertoo koulutusten laadusta enemmän kuin mikään muu:

“Todella tietoa (ja tuskaakin) lisäävä kokonaisuus – kouluttaja osaava, innostava ja selkeästi toi asiat esille.”

“Koulutus oli napakymppi ja vie meidän laatutyötämme eteenpäin.”

“Koulutus vastasi odotuksiani paremmin kuin hyvin. Sain paljon käytännön vinkkejä.”

” Suuret kiitokset erittäin selkeästä koulutuskokonaisuudesta. Osasit kertoa asiat selkeästi ja niin että ihminen, jolla ei vielä niin paljon tietämystä kaikista asioista, niin ymmärsi asiat.”

“Ihana kouluttaja, todella hyvä ja paljon antava koulutus!”

Omavalvonta- ja laatukoulutusten keskiarvot puhuvat puolestaan:

  • Hyödyllisyys: 5/5
  • Kouluttajan selkeys: 5/5
  • Koulutusmateriaalien selkeys: 4.9/5
  • Suositteluhalukkuus: 100 % suosittelisi koulutusta muille

Kysy lisää Tuijalta: tuija.lambacka@gerofuture.fi, p. 044 468 4286.

Ilmoittaudu mukaan: Ilmoittaudu mukaan omavalvonnan ja laadunhallinnan koulutuksiin